2006
Nyár [I. évfolyam, 4. szám – Vegyes szám]
Szerkesztő: Füzi Izabella

 

Szilvássy Orsolya Testhelyzetek című írásában az emberi test megjelenítései Pasolini filmjeinek hangsúlyos és visszatérő motívumaiként értelmeződnek. A markáns arcok, a meztelen test, a testi erőszak, a szexualitás és homoerotika ábrázolásával a test a látvány szintjén, a pszichoanalitikus diskurzushoz kötődő témákkal, valamint a művészettörténethez, a testábrázolások festészeti hagyományához való kapcsolódással konceptuális szinten is jelentések hordozójává válik. Peter Wollen szerint Godard egyre messzebbre merészkedve teremtett meg egyfajta ellenfilmet, amelynek értékei ellentétben állnak az ortodox film értékeivel. A régi film hét értékét emeli ki, és ezeket (forradalmi, materialista) párjaikkal és ellentéteikkel állítja szembe, bizonyos értelemben a film hét fő bűnét a hét fő erénnyel.

 

Tartalom

Szilvássy Orsolya: Testhelyzetek. A test Pasolini filmelméletében és -gyakorlatában

Varga Zoltán: A hívatlanok útja. Henry James: A csavar fordul egyet című kisregényének filmes öröksége

Mikola Gyöngyi: Pusztába vetett jelek – A kisvilág filmjei

Peter Wollen: Godard és az ellenfilm. Vent d’Est

 

Kitekintő

Jorge Casanova: Manhattani kalauz: szavak városából képek városa

 

Diákmunka

Forgács Nóra: A Te és az Én. A rövidfilmes forma sajátosságai: forma-, történet- és identitáskeresés Szabó István korai műveiben

Farkas Tamás: Forradalom (szó szerint)

 

Recenzió

Dragon Zoltán: A filmtörténet elhallgatott kapcsolatai: az európai modern művészfilmről egy kicsit másképpen

 

Digitális

Fürstner Klára: Hitchcock MacGuffin oldala