Hitchcockról szóló honlapokat nem nehéz találni a világhálón. Ehhez nem kell mást tenni, mint beírni Hitchcock nevét valamelyik keresőbe, és az honlapok ezreivel fogja elárasztani az érdeklődőt. Ezek többsége viszont olyan honlap, melynek tartalma szinte teljesen megegyezik a többivel. A linkek alatt található tartalom Hitchcock életművét, életrajzát mutatja be, képekkel illusztrálva, esetleg még a fórumozást is lehetővé teszik a rajongóknak. Mindent meg lehet tudni Hitchcockról mint emberről, alkotóról, rendezőről. Azoknak viszont, akik ezeket az információkat álmukból felébresztve is el tudják mondani, meglehetősen nehéz olyan oldalra akadni (legalább is nem túl nagy a kínálat), amely Hitchcock filmjeinek elemzéseivel, elméleti megközelítésekkel foglalkozik.

Szerencsére ez sem lehetetlen, hiszen a Google keresőbe beírva Hitchcock nevét, a negyedik találat az angol nyelvű ‘The McGuffin’ Web Page (http://labyrinth.net.au/%7Emuffin/index.html) elnevezésű honlapra vezet. Ezt a honlapot szeretném részletesebben bemutatni, mivel egy igazi gyöngyszem az internetes rajongói információs-felületek között, igaz, hogy csak angol nyelven olvasható.

A tartalmi különbség már az arculatában meglátszik, ugyanis készítője, Ken Mogg nem fektetett túl nagy hangsúlyt a honlap esztétikai felépítésére. Egy nagyon egyszerűnek, mondhatni amatőrnek tűnő lapot látunk, sok egybefolyó szöveggel, ami akár egyfajta szűrőként is működik: aki nem szeret hosszabb szövegeket olvasni, csak jól és gyorsan áttekinthető információkra vágyik Hitchcock életéről, munkásságáról, az keresgéljen máshol. Ez egy Hitchcock-kutatók által működtetett folyóirat internetes változata, így az életrajzi ismertető és a filmlista felsorolásainak szintjét messze túlszárnyalja. Ezt már a nyitó oldalon megtudjuk (emellett bevezetőként könyvajánlókat is olvashatunk), így aki nem erre számított, az gyorsan továbbléphet. A többiek, akik eljutnak a lap közepéig, találnak egy linket, mely a honlap valódi kezdőlapjára vezet. Ez az oldal a hivatalos kezdőoldal bővített változata.

Akik tehát átestek a tűzkeresztségen, a News and Comment (Hírek és kommentárok) című oldalt kezdhetik el böngészgetni. A címből ítélve itt híreket és véleményeket találhatunk, de mivel ez már a valódi Hitchcock teoretikusoknak és rajongóknak szól, ennél azért változatosabb információ-csomagot kapunk. Azoknak, akik már „ismerik a járást”, leegyszerűsíti az olvasást az első néhány link, amelyekkel egyenesen arra a pontra ugorhatunk az oldalon, amiért jöttünk – kezdve az Editor’s Week szekcióval, folytatva a lap alján található tartalmas link-gyűjteménnyel. Mindkettő böngészése visszatérő vendéggé teszi a mit sem sejtő „szűz” látogatót, mivel az Editor’s Week rovat a szerkesztő által heti rendszerességgel frissített naplót takar, míg a linkek körülbelül harminc tanulmányhoz vezetnek. Az ugrólinkek alatt néhány fontosnak ítélt információval találkozunk. Találunk itt olyan linket, amely Hitchcock DVD-ket forgalmazó honlapra visz, Hitchcock rajongóknak fenntartott Yahoo-groups féle közösséget, ahol hasonló érdeklődésű emberekkel oszthatják meg gondolataikat az internetezők, folyóiratokat, valamint Ken Mogg írásaihoz, könyveihez és elérhetőségéhez linket és végül egy vázlatot a lap további tartalmáról.

Ami ezek után következik az a „szerkesztő hete/napja” (Editor’s Day/Week) rovat. Ez egy blogra emlékeztető íráshalmaz, de csakis olyan tapasztalatokat olvashatunk benne, melyek Hitchcockhoz fűződnek: élmények előadásokról, filmnézésekről, mini-elemzések, hasonló témájú, a szerkesztőnek címzett levelek, valamint tartalmat bővítő linkek. Mindez nagyon személyes hangvételben íródott, mégis sok hasznos dolgot tanulhat belőlük az olvasó – talán éppen a közvetlenségének köszönhetően. Az egész hasonlít egy párbeszédre, melyet két megrögzött Hitchcock rajongó folytat egymással, csakhogy az egyik hihetetlen nagy lexikális tudással rendelkezik a Hitchcock-filmek területén.

A rovat után található a News and Comment rész, mely egy hosszú faliújsághoz hasonlít. Nyilvánvalóan időrendi sorrendben követik egymást a főleg rajongók számára érdekes hírek, sajnos, dátum nélkül sorakoznak. Ez olykor zavaró, mivel Hitchcock volt kollegáinak halálát is bejelentik, de az elhalálozás idejét nem tudjuk meg. Az viszont kiderül, hogy Hitchcock körül még manapság is zajlanak az események. Franciaországban az ifjú Hitchcockról terveznek filmet készíteni, egyre több Hitchcock film jelenik meg DVD-n, Dr Malcolm Turvey intenzív hétvégi Hitchcock-kurzust tart a Sarah Lawrence Egyetemen (Bronxville, NY) június 9-11. között (csak nem tudjuk meg, melyik évben), klasszikus Hitchcock filmeknek tervezik és készítik újabb változatait stb.

A cikk-gyűjtemény is nagyon érdekesnek és hasznosnak mutatkozik. Ha jobban belegondolunk, elég furcsa az, hogy egy ekkora rendezőről, film- és tévéműsorkészítőről, mint Hitchcock, egyetlen egy angol nyelvű tudományos írásokat tartalmazó honlap készült. Pedig manapság az internetnek már legalább olyan fontos szerepe van a kutatások során, mint a könyvtáraknak. Hiszen szinte végtelen mennyiségű adatot tud tárolni, és a másodperc töredéke alatt megtalálni azokat az információkat, amelyekre szüksége van a kutatónak. Ha csak a filmelméletre gondolunk, ami egy elég gyorsan változó és fejlődő terület, az internet sokkal kézenfekvőbb forrás, mint a könyvtárak, méghozzá pontosan a gyors adatbevitel és -keresés lehetősége miatt. A ‘MacGuffin’ Web Page ezért nagyon hasznos jelenség. Azokat az adatokat, melyek mindenhol megtalálhatók, nem közli le még egyszer, csak kiválasztja a legmegfelelőbb forrásokat, és hivatkozik rájuk linkekkel, ezzel szemben viszont összegyűjti, és rendszeres frissítéssel bővíti az interneten illetve az „anya-folyóiratban” megjelent releváns írásokat, melyeket e nélkül a honlap nélkül nem is biztos, hogy meg lehetne találni. Gyűjtő jellege miatt az írások nagyon változatosak. Nem követnek semmiféle mintát. Stílusuk, terjedelmük, témájuk az írótól függ.

A cikkek között találunk kivonatokat Hitchcockkal foglalkozó könyvekből, filmelemzéseket, anekdota-szerű bemutatását Hitchcock bizonyos életszakaszának, ezen kívül olyan cikkek is vannak, amelyek a régebbi „Editor’s Week/Day” jegyzetek gondolatainak átszerkesztései, illetve kibővítései, interjúk stb. Ezek az írások tehát nem csupán tanulmányokban felhasználható irodalomként lehetnek hasznosak, hanem ötleteket, mintaelemzéseket, könyvajánlókat nyújtanak a Hitchcockkal vagy általánosan filmelmélettel foglalkozó hallgatóknak.

A cikkek írói között sokszor megjelenik a honlap szerkesztőjének a neve, de sok más akadémikus írását is olvashatjuk. Még Hitchcock által írott cikk is található itt: Why I make melodramas 1936-ból. A cikk rövid, de nagyon érdekes, ugyanis egyszerűen leírja, mi is a melodráma, és miért tartja Hitchcock minden film alapjának. Ha nem tudnánk, hogy 1936-ban íródott, azt is hihetnénk, hogy tegnap készült, ugyanis az érveléshez felhasznált hasonlatok és magyarázatok teljesen megállják a helyüket a mai társadalomban. A melodrámát úgy definiálja, mint egy naiv történettípust, amelyben a szituációk és az érzelmek eltúlzottak. A melodráma az érzelmeknek, helyzeteknek a mindennapi életben is jelenlevő hisztérikus megnyilvánulása, így a sikeres realista filmnek az alapja. Az emberek ugyanis a valóságot akarják látni a filmekben, viszont a valóság önmagában unalmas, a néző a drámához van szokva, ezért azt vagy fűszerezni kell, vagy olyan valóságelemeket kell kiválasztani a film témájaként, melyek önmagukban is izgalmasak, például bankrablás, gyilkosság vagy zavaros szerelmi történetek. A melodráma eredetileg a dráma köznépi változata volt a színházban, Hitchcock szerint a különbség a dráma és a melodráma között a jegy árában volt érzékelhető. A „mai” (1936) világban a melodráma igazi szakértői a napilapok szerkesztői, írói, akik nemes egyszerűséggel képesek a mindennapi eseményekből szenzációt faragni – s ez az állítás 2006-ban is megállja a helyét.

Egy másik cikk, melynek szerzője Martin Grams Jr, ‘Alfred Hitchcock Presents’: The Quality of Humor címmel, leírja hogyan zajlott Hitchcock tízéves televíziós karrierje, megtűzdelve sok anekdotával, melyeket maguk az akkori munkatársak mesélnek el. Megtudjuk, hogy a kicsit több mint húsz perces TV műsorok alapja mindig egy rövid novella volt, mindaddig, amíg hét év után nem lépett színre egy konkurens műsor. Erre Hitchcock úgy reagált, hogy megnövelte a műsoridőt egy órára, de ez a műsor koncepciójának gyökeres változásához vezetett, és három évad után Hitchcock felhagyott a televíziózással, hogy újra filmeket készítsen. Érdekes, hogy Hitchcock ekkor szeretett volna reklámfilmeket készíteni a műsorát szponzoráló cégeknek, de sajátos angol humora miatt nem kapott rá engedélyt – nagy volt a veszély, hogy a reklám elkészülte után új szponzorokat kellett volna keresniük.

Azoknak akik valóban kutatás céljával látogatnak el a honlapra, mert szeretnének bővebb információkat kapni a világon fellelhető Hitchcock-témában írott könyvekről, cikkekről, azok számára is van egy lap a honlapon belül, mely egy végeláthatatlan, kicsit nehezen áttekinthető, de annál hasznosabb és pontosabb recenziógyűjtemény, melyeket a honlapon felbuzduló olvasók és maga a szerkesztő írt. Ez a rovat is bővül és bővíthető is, amennyiben valaki veszi a fáradságot, és elküldi Ken Moggnak, a honlapon található címére tapasztalatait illetve véleményét egy könyvről vagy más Hitchcockról írott anyagról.

Összefoglalva tehát ez a honlap szinte egyedi és nagyon értékes jelenség az interneten jelenlévő Hitchcockról szóló tudományos diskurzusban, melyből mindenki tud profitálni. Az egyetemi hallgatóknak gyarapodhat a tudása Hitchcockról, illetve különféle esszéfajtákról, az „egyszerű” rajongók érdekes anekdotákra, filmlistákra valamint internetes közösségre akadhatnak, a kutatást végzők recenziókat, ötleteket, hasonló vagy épp ellentétes gondolatokat találhatnak, melyek további munkára ösztönözhetik őket. Tehát aki erre az oldalra téved, tekintsen el az egyszerű külső felett, és nézzen bele a szövegbe, hiszen a világháló egy olyan ritka pontján tartózkodik, melyhez esetleg csak hasonlót lehet találni, de a maga nemében a legszerteágazóbb és leghasználhatóbb Hitchcock-honlap.

 

Erre a szövegre így hivatkozhat:

Fürstner Klára: Hitchcock MacGuffin oldala. Apertúra, 2006. nyár. URL:

http://uj.apertura.hu/2006/nyar/furstner-hitchcock-macguffin-oldala/