2010
Ősz [VI. évfolyam, 1. szám – Performativitás/teatralitás]
Szerkesztők: Fogarasi György és Kérchy Vera
A performativitás és a teatralitás fogalma gyakran egymás szinonimája. Más esetekben eltérő, sőt ellentétes jelentésben tűnnek fel. Milyen implikációik, mekkora kritikai horderejük van e népszerű terminusoknak? Miféle előfeltevés-rendszer és miféle diszkurzív beágyazottság határozza meg használatukat? Hogyan gondolhatók újra, és hogyan írhatók át akár jelentésükben, akár konkrét szóalakjukban e kifejezések úgy, hogy a lehető legtöbb kritikai erőre tegyenek szert? Efféle kérdésekre keresi a választ válogatásunk − hol az érintett terminusok elméleti tárgyalásával, hol alkalmazásuk lehetőségeinek bemutatásával.
Tartalom
Fogarasi György: Performativitás/teatralitás
Fogalmak
Andrew Parker – Eve Kosofsky Sedgwick: Performativitás és performancia
Glen McGillivray: A teatralitás mint kritikai fogalom diszkurzív formálódása
Területek
Joachim Fiebach: Teatralitás: a szóbeli hagyományoktól a televíziós „valóságokig”
Samuel Weber: Színtér és képernyő: elektronikus média és teatralitás
Walter Benjamin: Színház és rádió
Elemzések
Samuel Weber: Későn kapcsolás: cselekvés és írás Genet „A furcsa szó: urb…„-jában
Fogarasi György: A hátsónál is hátrébb: teatralitás Hitchcocknál
Diákmunka
Bajnóczi Eszter: A határsértő esztétika Sarah Kane 4.48 pszichózisában