2010
Tél [V. évfolyam, 2. szám – A vizuális kultúra elmélete és története; Film és vizuális kultúra]
Szerkesztő: Füzi Izabella
A vizuális kultúrával foglalkozó diszciplína egyrészt egy olyan viszonylag új tudományterületnek számít, amely a vizuális reprezentációk kulturális beágyazódásának újszerű megközelítésmódjait hozta forgalomba, másrészt nyilván sok esetben inkább hangsúlyáttevődésekről van szó, amennyiben a klasszikusnak számító művészettörténet, ikonológia, valamint olyan újabb vizsgálódások, mint a filmelmélet, a médiumelméletek, a kritikai elméletek stb. elméleti belátásaiból (is) építkezik. Tematikus számunkban a diszciplináris egységet és határokat tudományelméleti és -politikai szempontból vizsgáló bevezető tanulmányt a vizuális kultúra meghatározó fogalmait történetileg és elméletileg kontextualizáló, valamint a film és a vizuális kultúra határterületeit vizsgáló tanulmányok követik.
Tartalom
A vizuális kultúra elmélete és története
Hornyik Sándor: A Kép Odüsszeiája. A „vizuális kultúra” tudományelmélete és politikája
Attila Kiss: The Visuality of the Other of the Subject in the Theaters of Anatomy
Éva Török: Roles of the Grotesque in Contemporary Visual Arts
Film és vizuális kultúra
Tamás Kisantal: From Triumph to Downfall. Hitler, His Cult, and the Films