2019. tavasz [XIV. évfolyam, 3. szám]

Az Apertúra 2013-as számának noirtematikáját folytatva legújabb lapszámunk az európai és a magyar film noirvonatkozásaira koncentrál. Hogyan jelenik meg a noirszenzibilitás a kortárs magyar bűnügyi filmben, és milyen párhuzamok állíthatók fel a fekete széria filmcsoport bűnfilmes hagyománya és a film noir között? Meghonosíthatóak a hard boiled krimi és a film noir műfaji hagyományai, s mivel jár a kritikai vagy nosztalgikus adaptáció? Mit árul el a film noir az identitás kérdéséről, miért vonzó a kortárs skandináv sorozatok számára? Milyen európai viszonyrendszerben értelmezhető a klasszikus noir? A tematikus noirblokk ezeket a témákat járja körül.

Szerkesztők: Huszár Linda és Füzi Izabella

Európai film noir, kortárs magyar noirvonatkozások

Kálai Sándor–Keszeg Anna: A hard-boiled krimi lehetőségei Magyarországon
(Kondor Vilmos: Budapest noir, Gárdos Éva: Budapest noir)

Benke Attila: Csak egy sötét, bűnös nap a világ. Noirszenzibilitás a kortárs magyar bűnügyi filmekben

Delphine Letort: Noirsorozat Dániából – Egy gyilkos ügy

Huszár Linda: A noir európaisága. Peter Lorre, a film noir emblematikus figurája

Interjú

Bűnügyek. Az európaiság közös nevezője? Interjú Keszeg Annával és Kálai Sándorral

Diákmunka

Bakos Gábor: Bűnkapcsolódás. A Londoni férfi bűnfilmes hagyományának elhelyezése a kortárs magyar filmben

Recenzió

Kércy Vera: Kukorica, kóla, környezetvédelem (Hódosy Annamária: Biomozi. Ökokritika és populáris film)

Polónyi Eszter M.: A magyar filmipar, Balázs Béla és a háború utáni pillanat – Szekfü András interjúgyűjteménye (Szekfü András: Így filmeztünkVálogatás fél évszázad magyar filmtörténeti interjúiból)

Török Ervin: Szubjektív? Vagy többhangú? Ironikus? Magyar dokumentumfilm az utániság korában (Stőhr Lóránt: Személyesség, jelenlét, narrativitásParadigmaváltás a kortárs magyar dokumentumfilmben)