2005
Ősz [I. évfolyam, 1. szám – Adaptáció, varrat, fokalizáció]
Szerkesztő: Füzi Izabella
Az Apertúra filmes folyóirat 2005 őszén indul útjára Szegeden az ország filmes programjainak közös vállalkozásaként. Megalapításának az az egyik célja, hogy a magyarországi filmtudományos diskurzusba bekapcsolódva olyan fórumként működjön, mely elősegíti a hallgatók, oktatók és kutatók párbeszédét. A szegedi bölcseleti iskola hagyományaiból következően is a folyóirat legerősebb profilja a filmelméleti-kritikai megközelítés. Az Apertúra első száma a posztstrukturalista filmelméletek megközelítésmódjait járja körbe. A pszichoanalitikus elmélet nagyhatású fogalmi kereteit kialakító klasszikus szövegek fordításait közli, valamint eredeti írásokon, szövegelemzéseken keresztül demonstrálja a fogalmak és szempontok alkalmazhatóságát.
Tartalom
Adaptáció
Dragon Zoltán: Tennessee Williams Hollywoodba megy, avagy a dráma és a film dialógusa
Varrat
Kiss Attila Atilla: Varratszedés. Egy Aranysárkány-adaptáció adaptációja
Daniel Dayan: A klasszikus film mesterkódja
William Rothman: A „varratrendszer” ellen
Fokalizáció
Celestino Deleyto: Fokalizáció a filmi narratívában
Kitekintő
Diákmunka
Hertlik Balázs: Fredy Krüger – a slasher ikon. A Rémálom az Elm utcában műfaji elemzése.
Recenziók
Digitális