2007
Tavasz [II. évfolyam, 3. szám – Vegyes szám]
Szerkesztő: Füzi Izabella
Török Ervin Az individualitás kérdése Kafka és Welles Perében című tanulmánya azt vizsgálja, hogy miben áll az a fordítás, amelyet Welles A per című filmjében elvégez. Miként írja át az individualitás témáját, miként vázolja a szimbolikus dimenziója és az individualitás közötti viszony kafkai problémáját? Tóth Zoltán János írása szerint a fétis képi természete legkoncentráltabb módon a pornográf képen keresztül mutatható meg, hiszen a vizuális élvezés előfeltételeként adódó ideológiai, pszichés, társadalmi eredetű fixációk, fétisek egymásba fonódó együttese jelenti a pornográfia befogadásának központi mintázatát. Józsa Péter tanulmánya Bergman 1961 és 1969 között készült filmjeinek fő témáit járja körül: az Istennel való párbeszéd lehetetlensége, a halál fölfoghatatlansága, a művészet és a művész mint személy mibenléte, a társas kapcsolatok kiúttalansága, az egyén létét meghatározó „létbevetettség” és az ezzel együtt járó, csak nehezen vagy sehogyan sem artikulálható szorongás.
Tartalom
Török Ervin: Az individualitás kérdése Kafka és Welles Perében
Kérchy Vera: Vászontestek és élő babák. A filmi reprezentáció színházi határmezsgyéjén
Tóth Zoltán János: Fétis és kép. Egy paradigmatikus eset: a pornófilm
Kitekintő
Kovács Flóra: A színházi nyelv iterabilitása és figurativitása
Diákmunka
Recenzió
Tóth Zoltán János: A háború esztétikája
Digitális
Tóth Andrea Éva: A megörökített örökítő