2009
Tavasz [IV. évfolyam, 3. szám – A kiállítás terei; Realizmus]
Szerkesztő: Füzi Izabella
Jelen szám a kiállítás logikáját vizsgálja a lehető legtágabb értelemben, mint a nézőség által meghatározott vizuális-társadalmi mező domináns összefüggését. A tanulmányok mind történeti (a tizenkilencedik századi világkiállítások), mind kortárs példák (a film múzeumi környezetben történő vetítése) elemzésén keresztül mutatják be a nézői pozíció intézményesített megszerkesztettségét. A tanulmányok másik része a filmi realizmus elméleti-történeti alakzataival foglalkozik.
Tartalom
A kiállítás terei
Timothy Mitchell: Orientalizmus és a kiállítás rendje
Tóth Andrea Éva: És-effektus, avagy mozi a kiállítóterekben
Gyulai Zoltán: Egy antiutópia (heterotopikus) terei – George Orwell 1984 című regényéről
Békés Izabella: Kincs, ami nincs. Az Elgin márványok esete
Realizmus
Sághy Miklós: Makacs realizmus, avagy miféle fikció a (képi) valóság?
Filmelemzés
Marc Vernet: Az eszmény(i) (J. L. Mankiewicz: Egy levél három asszonynak, 1949)
Diákmunka
Kapás Zsolt Zsombor: A szereplői szubjektivitás kérdése Darren Aronofsky filmjeiben