2012
Nyár [VII. évfolyam, 4. szám – Az animációs film határátlépései]
Szerkesztő: Varga Zoltán
Az Apertúra 2012. nyári száma egy rendkívül alulreprezentált szakterületről közöl írásokat: az animációs film tanulmányozásába nyújt bepillantást. Magyar nyelven ezidáig meglehetősen kevés figyelmet kapott a nemzetközi filmtudományban is viszonylag friss területnek számító animációkutatás. Az írások által kínált megközelítések diverzitása az animáció módfelett sokarcú természetét is érzékelteti. Az animációs film egyik lényegi tulajdonságaként tételezhető, hogy kevéssé szorítható stabil határok közé; megjelenésmódjait szüntelen változékonyság jellemzi, avagy a határok módosítása, megkérdőjelezése és legkivált átlépése. Összeállításunk annak a heterogenitásnak a feltérképezését is célozza, amely a kezdetektől fogva megtalálható az animációs filmben, ugyanakkor a kortárs audiovizuális kultúrában még hangsúlyosabb, mint valaha, s ez nem utolsó sorban az animációs filmben tapasztalható szüntelen „határátlépésekre” vezethető vissza.
Tartalom
Az animációs film határátlépései
Erwin Feyersinger: Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben
Pusztai Beáta: Képregény + film = rajzfilm? A japán rajzfilm a médiumközi adaptáció hálójában
Bencsik Orsolya: Megszólal a „megismerhetetlen”. Bábok és babák, mint a lélek szócsövei
Patrícia Castello-Branco: Tiszta érzékek? Az absztrakt filmtől a digitális képekig
Diákmunka
Zsély Csilla: Rajzfilmfigurákkal Hitler ellen. Az USA animációs propagandája a II. világháború alatt
Dudás Barbara: Játék és film határok nélkül