2013
Nyár [VIII. évfolyam, 4. szám – Film noir, társadalom, modernitás]
Szerkesztők: Huszár Linda és Füzi Izabella

 

Műfaj vagy stílus, amerikai vagy nemzetközi, lerágott csont vagy gazdag kutatási terep? A film noir régóta lelkesíti, osztja meg és ösztönzi vitára a filmtudomány képviselőit, s vonzása újabban mintha más tudományterületeket is megkísértene. Az Apertúra. Film-Vizualitás-Elmélet nyári száma a bűnügy narratívái köré szerveződik, különös tekintettel a film noir nagy karriert befutott, a mai napig új és új köteteket inspiráló problémakörére. Célunk egyfelől az eddigi noirrecepció bemutatása, másfelől új megközelítések felvillantása, elősegítve a film noirral kapcsolatos klisék átgondolását olyan határterületek vizsgálatával, mint annak kultúrtörténeti-szociológiai elhelyezkedése vagy a noir nem-amerikaiságának vetületei.

 

Tartalom

Film noir, társadalom, modernitás

Huszár Linda: Film noir: a filmtörténet kétes figurája

Jean-Pierre Esquenazi: A modernitás kritikája és a film noir

Thomas Elsaesser: A film noir német eredete? A filmtörténet és az ő imagináriusa

Jonathan Auerbach: A látható sötétség

James Naremore: A magas modernizmus és a véres melodráma: Graham Greene esete

Pápai Zsolt: Szabadság, szerelem, halál. A Bonnie és Clyde és a modern film

 

Animált bűnök

Varga Zoltán: Rágcsálók és négylábúak a bűn nyomában. A bűnügyi műfajok megjelenése amerikai, magyar és német animációs filmekben

Benyovszky Krisztián: Egy éjszaka a Poe-múzeumban. Az animált Áruló szív

 

Diákmunka

Hegedüs Márk Sebestyén: A giallo műfaji kérdései

Lipták Renáta: Modern mítosz és metafikciós elemek Neil Gaiman Sandman-sorozatában