2014
Tél [IX. évfolyam, 2. szám – Az újraértelmezett csehszlovák újhullám]
Szerkesztők: Gerencsér Péter és Füzi Izabella
Miközben az amerikai film mellett immár a távol-keleti vagy a dél-ázsiai filmkultúrákról is számos tanulmány hozzáférhető magyar nyelven, a közép-európai film teoretikus és/vagy filmtörténeti megközelítése többnyire kívül esik a hazai filmes stúdiumok látószögén. Ez annál is inkább sajnálatos, mivel a szomszédos országok és nemzetek filmkultúrái nemcsak földrajzilag esnek közelebb Magyarországhoz, hanem problémafelvetéseikben is hasonlóak. Az Apertúra ezen tematikus száma, mely az 1960-as évek egyik legjelentősebb közép-európai filmes mozgalmára, a csehszlovák újhullámra (Československá nová vlna) fókuszál, ezen az aránytalanságon igyekszik változtatni. Az újraértelmezett csehszlovák újhullám összeállításának aktualitását az adja, hogy a mozgalom nyitánya hozzávetőlegesen félévszázados évfordulóját ünnepli.
Tartalom
Előbeszédek
Gerencsér Péter: Tyúkok a Škodán. Bevezetés a csehszlovák újhullámba
Zalán Vince: Másképpen beszélők. A csehszlovák újhullám előtörténetéhez
Szürrealizmus, szexualitás, ellenfilm
Alison Frank: A cseh szürrealizmus és a cseh újhullámos realizmus. A tárgyak jelentősége
A totalitarizmustól a paternalizmusig
Gelencsér Gábor: Gondoskodom, tehát vagyok. A paternalizmus motívuma a cseh újhullám filmjeiben
Julia Zelman: A lelkiismeret és a szubjektív kamera. Karel Kachyňa: A fül (Ucho, 1970)
„Normalizált” őrültség
Petra Hanáková: „Filmek, melyeket szégyellünk”. A cseh őrült vígjáték az 1970-es és 1980-as években
A csehszlovák újhullám válogatott filmográfiája
A csehszlovák újhullám válogatott bibliográfiája