Könnyűzene és film

Az Apertúra jelen számában közölt tanulmányok könnyűzene és film egymásra hatását, együttműködéseit és  kapcsolattörténetét vizsgálják. Magyar nyelven viszonylag kevés figyelemben részesült ez a kutatási terület, amely a nemzetközi filmtudományban is alig néhány évtizedes fejleménynek számít. Mint minden „fiatal”, javában formálódó kutatási területet, a könnyűzene és film viszonyára vonatkozó megközelítéseket is a fogalmak, módszerek és kutatási tárgyak sokszínűsége jellemzi. Tematikus számunk szándékoltan heterogén, a megközelítésmódok és témák gazdag tárházába kínál betekintést.

Szerkesztette Milián Orsolya

Cory Messenger: Alakíts természetesen: Elvis Presley, a Beatles és a „rocksploitation”

Berényi Csaba: Félreértés minden, amit látsz. Önreflexió, hitelesség és virtuális jelenlét a Beatles filmjeiben és videoklipjeiben

Benke Attila: Csillag születik az önimádat korában. A könnyűzene funkciója a Reagan-korszak zenés-táncos filmjeiben és küzdősportfilmjeiben

Beke Zsolt: A Medúza tekintete. A Brosnan-éra Bond-főcímdalai

Győri Zsolt: „A mi agyunk téves kapcsolás”: az új hullám találkozása az új érzékenységgel

Király Hajnal: A popzene mint a nosztalgia és a melankólia alakzata: Csinibaba és Liza, a rókatündér

Milián Orsolya: „Here she comes, surreal in her crown”. Szarajevó ostroma és a Miss Sarajevo klipváltozatai

Diákmunka

Mihálffy Eszter: Tracklistából narratív film