Posts tagged "animáció"
A test és a szöveg határai – A tenger dala című animációs film mint mítoszadaptáció

A test és a szöveg határai – A tenger dala című animációs film mint mítoszadaptáció

A tanulmány A tenger dala (2014) című animációs filmben feldolgozott selkie-feleség mítosz adaptációjának jellemzőit, és az ehhez kapcsolható konnotációkat és mélystruktúrákat kívánja feltérképezni a mítoszkritika és a posztstrukturalista irodalomtudomány segítségével.
Tiszta érzékek? Az absztrakt filmtől a digitális képekig

Tiszta érzékek? Az absztrakt filmtől a digitális képekig

Benjamin felfogása: a film mint „fizikai sokk” Az 1930-as évek közepén Walter Benjamin nézete a filmélményről a film megértésének radikálisan új módját kínálta. Benjamin szerint a film elsősorban az éles váltásokról, mozgásról és defragmentációról szól. Értelmezése erőteljesen azt sugallja, hogy a film közönsége a mozgásnak és a vágásnak köszönhetően „traumatikus élményt” él át, amelyben a ...
A propagandától a metanyelvi önreflexióig

A propagandától a metanyelvi önreflexióig

A cseh animációs film politikai hagyományáról Az amerikai cartoon, a japán anime, valamint a magasabb tőzsdei árfolyamon jegyzett európai szerzők és iskolák mellett a filmes stúdiumok világtérképén a cseh animációs film jószerivel terra incognitának számít. A nemzetközi recepció a cseh animáció gazdag korpuszából leginkább csak néhány filmkészítőnek, nevezetesen Jan Švankmajernek és Jiří Trnkának szentel figyelmet, ...
Erőszak, hajsza és a test konstrukciója az amerikai és szovjet animációs sorozatokban

Erőszak, hajsza és a test konstrukciója az amerikai és szovjet animációs sorozatokban

Az animációs hajszasorozatok általában egyazon formulára épülnek – adott két karakter, akik közül az egyik üldözi a másikat. Mindazonáltal ezek a sorozatok drámai mértékben különbözhetnek egymástól, kiváltképp, ha más-más országban gyártják őket. Az Egyesült Államokban készült Tom és Jerry, valamint a Szovjetunióból származó No, megállj csak! (Nu, Pogodi) című hajszás rajzfilmsorozat sok tekintetben hasonlít egymásra. ...
Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben

Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben

Belépni a mozivászonba vagy kilépni onnan nagyon fájdalmas lehet mintha savat öntenének az arcba vagy villanyárammal izgatnának szexuálisan. (William S. Burroughs: The Wild Boys: A Book of the Dead) Az alkotó és teremtménye a Fantazmagóriában (1908). Émile Cohl Fantazmagória (Fantasmagorie, 1908) című filmjének elején egy fotografált kéz gyorsan fehér bohócot rajzol a fekete háttérre [1a ...
Hollywood által homályosan? A tudat válságának megjelenítése Philip K. Dick prózájának adaptációiban

Hollywood által homályosan? A tudat válságának megjelenítése Philip K. Dick prózájának adaptációiban

Philip K. Dick amerikai író a huszadik századi sci-fi történetének egyik legfontosabb alakja. Munkássága jelentős hatással volt Hollywoodra: a hollywoodi filmekben gyakran jelentkeznek általa preferált témák, és természetesen nagyszámú Dick-adaptáció is készült. Az első ilyen Ridley Scott Szárnyas fejvadásza volt, melynek jogait Dick még életében adta el, de bemutatóját már nem érhette meg. A jelen ...