Posts tagged "cigánykép"
Vándorló metaforák. Nomadizmus és roma képzőművészeti reprezentáció a 20-21. században

Vándorló metaforák. Nomadizmus és roma képzőművészeti reprezentáció a 20-21. században

„I just happened to mention, in all innocence” – idézte fel előadásában Tom McDonough amerikai művészettörténész Maria Hlavajovával, a Call the Witness című kiállítás kurátorával, egy New York-i étteremben folytatott beszélgetésének részletét. Hlavajova a roma pavilon előkészítésének koncepciójáról mesélt, és a művészettörténész ekkor vetette fel Constant Nieuwenhuys, szituacionista építész nevét. Az ártatlan asszociáció végül további ...
Észrevétlen rasszizmus  – gondolatok egy roma polgármester sikertörténetének médiareprezentációi kapcsán

Észrevétlen rasszizmus – gondolatok egy roma polgármester sikertörténetének médiareprezentációi kapcsán

Bevezetés Dolgozatomban a romareprezentáció kérdéskörének egyik különleges példájával, egy cigányok lakta község roma polgármesterének saját ötlet alapján kidolgozott társadalmi programjával, valamint annak médiamegjelenéseivel foglalkozom. Ekképpen a „romareprezentáció” fogalma kettős jelentéssel ruházódik fel: egyfelől jelenti a „cigánykérdés” problematizálásának médiareprezentációit, másfelől azt a folyamatot, amely során a cigányság mint közösség saját magát a többségi társadalom (média)nyilvánossága előtt ...
Én, Cséplő György. Schiffer Pál dokumentumfilmjei és a Cséplő Gyuri

Én, Cséplő György. Schiffer Pál dokumentumfilmjei és a Cséplő Gyuri

A „cigánykérdés” rendkívüli összetettségét alapvető források hiányában nehéz átláthatóvá tenni, ám a feltárt történelmi, ideológiai kényszerpályák a Schiffer-filmek új értelmezésén keresztül így is hozzásegíthetnek bennünket annak a cigányképnek a megértéséhez, amelyet örökségül hagytak ránk a korszak filmes irányzatai.
A hetvenes évek „társadalmiasított” filmkultúrájának cigányképei

A hetvenes évek „társadalmiasított” filmkultúrájának cigányképei

Az alábbi két, egymással összekapcsolódó tanulmányban Schiffer Pál életművének hetvenes években készült darabjait vizsgálom meg, ám nem a hagyományos leíró, rendszerező filmtörténeti, hanem kulturális megközelítésben.