Posts tagged "kapitalizmus"
Reklám: a mágikus rendszer

Reklám: a mágikus rendszer

Történelem Még a legrövidebb reklámtörténelemi számvetést is a háromezer éves, szökött rabszolga elfogásáért jutalmat ígérő thébai papirusz felidézésével szokás kezdeni, amit olyan példák követnek, mint Athén utcai kikiáltói, a romos Pompeji gladiátorokat ábrázoló, harci játékok látogatására sürgető festményei vagy a római Forum oszlopaira kitett röplapok. Ez a kellemes kis rituálé gyorsan lefolytatható, és ugyanolyan gyorsan ...
A Törley-márka a századfordulón. A modern reklám mint a társadalmi és a piaci jelentésképzés metszéspontja

A Törley-márka a századfordulón. A modern reklám mint a társadalmi és a piaci jelentésképzés metszéspontja

A reklám mint a „jelentések termelésének helye” A modern reklám a 19. századi kapitalizmus rendjében mélyen benne rejlő absztrakcióból, eltávolításból születik. Abból a távolságból nő ki, amely a piaci szereplők között jön létre a lokális és többé-kevésbé személyes ismertségi viszonyokon alapuló kereskedelmi körök kitágulásával, vagyis az ipari léptékű, központosított és tömeges gyártás és fogyasztás térnyerésével. ...
Üzlet a kirakatban. Üzletemberek a rendszerváltás utáni magyar dokumentumfilmben

Üzlet a kirakatban. Üzletemberek a rendszerváltás utáni magyar dokumentumfilmben

A rendszerváltás utáni magyar dokumentumfilmeket nézve feltűnően hiányoznak az átmenet nyerteseiről, a felső középosztályról és a gazdasági elit tagjairól szóló munkák. Nincsenek portréfilmek a leggazdagabb magyar üzletemberekről, Demján Sándorról, Csányi Sándorról, Simicska Lajosról, Nyerges Zsoltról, Leisztinger Tamásról, hogy csak a leggazdagabbakat és leghíresebbeket említsem. Azok az életrajzi könyvek sem íródtak meg, amelyek egy-egy meghatározó jelentőségű ...
A modernitás kritikája és a film noir

A modernitás kritikája és a film noir

Jean-Pierre Esquenazi a noirt mint a modernitás kritikájának filmi megtestesítőjét vizsgálja olyan szerzőkhöz visszanyúlva, mint Walter Benjamin és Siegfried Kracauer. Állítása szerint a film noir nem csupán az amerikai stúdiórendszer és Hollywood történetének árulkodó tükre, de a nyugat-európai kultúrával is szerves kapcsolatokat ápol, s ekképpen a modernizmus történetének filmi állomása