Posts tagged "kortárs magyar film"
Egy közép-európai vegetáció leírása

Egy közép-európai vegetáció leírása

[Varga Balázs: Filmrendszerváltások. A magyar játékfilm intézményeinek átalakulása 1990-2010. L’Harmattan, Budapest, 2016] A magyar filmtörténetíráson számtalan lyuk tátong a mozgófényképezés hazai kezdeteitől napjaink digitális multiplexmozijáig. Az alapkutatások elmaradása részben a filmtörténetírás hazai akadémiai intézményesülése jelentős megkésettségének, részben a Magyar Filmtudományi Intézet Filmarchívummá alakításának tudható be. A kilencvenes években lényegében nem volt Magyarországon a filmelméletnek otthont ...
Zsánerek útvesztőjében. Műfajok és műfaji elemek a kortárs magyar filmben

Zsánerek útvesztőjében. Műfajok és műfaji
elemek a kortárs magyar filmben

„Csak egy kis csapat segíthet megakadályozni, hogy a gonosz kiszabaduljon Veszprém megyéből, és leigázza a világot.” – búgja a narrátor a Küsz 2. című, soha el nem készült magyar horror-vígjáték előzetesében, mely 2011-ben került fel a videomegosztó weboldalakra. Az időközben megalakult Magyar Nemzeti Filmalap 2013 januárjában utasította el a Küsz 2. filmtervet. Az elutasítás fő ...
A posztkommunista tér belakása Antal Nimród Kontroll című filmjében

A posztkommunista tér belakása Antal Nimród Kontroll című filmjében

A Kontroll, Antal Nimród első egész estés játékfilmje 2003-ban került a magyar mozikba, egy évvel Magyarország EU-csatlakozása előtt. Ahogy arra Steve Jobbit is rámutat, a film olvasható „az integrációhoz és megváltáshoz kapcsolódó problematikus és jórészt beteljesületlen fantáziák allegorikus kifejeződéseként, melyek Magyarország »Európába való visszatérését« kísérték” (Jobbit 2008: 4). Egyetértve Jobbit alapvetésével, magam is megpróbálkoztam már ...
Testes attrakciók. Teatralitás a kortárs magyar filmben

Testes attrakciók. Teatralitás a kortárs magyar filmben

Bevezetés A kétezer körül színre lépett fiatal rendezőgeneráció szembefordult a kilencvenes évek elejének-közepének domináns filmes diskurzusával, az univerzalisztikus fogalmazásmóddal, és igyekezett közvetlenebbül, másként szólva hatásosabban megszólítani közönségét. A közönség megszólításának egyik módja a generációs élményeket mozgósító hagyományos, kisrealista történetmesélés volt (Moszkva tér, Előre!, Boldog születésnapot!). Moszkva tér  (Török Ferenc, 2001) A rendezők egy másik csoportja ...