Posts tagged "műfaji film"

Sinkovicz László: Boncasztal feketén fehéren, színesben (Gigor Attila: A nyomozó)

Gigor Attila: A nyomozó (filmplakát) Mostanra szinte biztossá vált, hogy 2008-at a magyar noir és/vagy krimi történetének egyik emblematikus évszámaként fogják számon tartani, hiszen ez évben került piacra két olyan mű is, amely megteremtette, vagy radikálisan átformálta a műfaj hazai hagyományát. Elsőként az év februárjában jelent meg az Agave kiadó gondozásában Kondor Vilmos Budapest noir ...
Pécsi hallgatók Aoyama Shinji: Rögeszme című filmjéről

Pécsi hallgatók Aoyama Shinji: Rögeszme című filmjéről

Iváncza Boglárka: Aoyama Shinji: Rögeszme (1997) Aoyama Shinji filmjének, a Rögeszmének (Tsumetai chi. Aoyama Shinji, 1997)  alapjául Kurosawa Stray Dog (Nora inu. Akira Kurosawa, 1949) című filmje szolgál. Első nézésre talán túlságosan nyers és távolságtartó Aoyama stílusa, ezért a szituációkban kibontakozó történet nem kapja meg azt a jelentéstartalmat, amit a film harmadszori áttekintés után katarzisként él át a néző. ...
„Legtartósabbak a halott mítoszok!” Adrian Rudomin: A harag napja

„Legtartósabbak a halott mítoszok!”
Adrian Rudomin: A harag napja

Ha késsel megvágnád az ujjaidat, ugye, fájna, ugye? Így vágtam én beléd, mint a kés!” Felugrottam és Futottam felé, távolodott. „Fájni fog! (Nádas Péter: Egy családregény vége) Fáj. Amikor úgy döntöttem, hogy írok erről a már jó előre beharangozott, nagy felhajtással reklámozott angol-magyar koprodukciós filmről, azt hittem, hogy nem fog fájni. Az akciófilmek általában nem fájnak. ...
Égi és földi szerelem Végletesség, szimbolizáció és tragikum Az íjban és a Failanban

Égi és földi szerelem
Végletesség, szimbolizáció és tragikum Az íjban és a Failanban

Bevezetés A könnyedsége ellenére szemtelenül önreflexív Pimasz barátném (Yeopgijeogin geunyeo. Kwak Jae-young, 2001) férfi főhősének humoros sugallata szerint a felkavaróan szomorú filmek dél-koreai sikerének oka Hwang Sun-won neves szépíró 1959-es, Zápor (Sonagi)  című, melodramatikus érzékenységű novellája – amely kötelező középiskolai olvasmányként nyilván kitörölhetetlen nyomot hagy („Egy hétig nem tudtam aludni“) a dél-koreai ifjúság lelkivilágán. Csak találgathatunk, hogy valóban így van-e, ám ...
A magas modernizmus és a véres melodráma: Graham Greene esete

A magas modernizmus és a véres melodráma: Graham Greene esete

A negyvenes évek úgynevezett film noirja a modernista értékek fellépését jeleníti meg a kommersz melodráma felségterületén. Ez a jelenség különösen szembetűnő Graham Greene esetében, aki a szenzációhajhász regények kompozícióját a nemzetközi modernizmusra való élénk érzékenységgel közelíti meg.