Posts tagged "narratív szintek"
A metalepszis a horror és a fantasy műfaji logikájának tükrében

A metalepszis a horror és a fantasy műfaji logikájának tükrében

A különböző világok közötti átjárás tematikája és a fantasztikum dimenziója új színben tünteti fel a narratív szintek transzgresszióját, a metalepszist. A műfaji filmeken belül a fantasztikus filmek csoportjához tartozó zsánerekben a metalepszis metamorfózissal, csodás helyváltoztatással és a transzcendens világgal való találkozással válik egyenértékűvé.
A nemlétezés téveszméje, avagy a posztmodern valóság, amely csak a hiányában van jelen. Charlie Kaufman Synecdoche, New York című filmjének elemzése

A nemlétezés téveszméje, avagy a posztmodern valóság, amely csak a hiányában van jelen. Charlie Kaufman Synecdoche, New York című filmjének elemzése

A posztmodern teoretikusok szerint a művésznek nem feladata többé a valóság tükrözése, mert maga a valóság sem létezik már. A posztmodern valóságfogalom dekonstruálódott, nélkülözi a mércét és a racionalitást, határai átjárhatóak.
Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben

Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben

Belépni a mozivászonba vagy kilépni onnan nagyon fájdalmas lehet mintha savat öntenének az arcba vagy villanyárammal izgatnának szexuálisan. (William S. Burroughs: The Wild Boys: A Book of the Dead) Az alkotó és teremtménye a Fantazmagóriában (1908). Émile Cohl Fantazmagória (Fantasmagorie, 1908) című filmjének elején egy fotografált kéz gyorsan fehér bohócot rajzol a fekete háttérre [1a ...
A szereplői szubjektivitás kérdése Darren Aronofsky filmjeiben

A szereplői szubjektivitás kérdése Darren Aronofsky filmjeiben

A szereplői szubjektivitás színrevitele a filmi narráció meghatározó kérdése. Az egyes szereplők észleleteinek és tudati tartalmainak bemutatása hozzájárulhat az adott történet árnyaltabb, sokrétűbb bemutatásához, sőt, magának a narratívának is központi magját képezheti. Ezen összefüggések alapján fogom megvizsgálni Darren Aronofsky munkásságát. Aronofsky első három filmje, a Pi (Darren Aronofsky, 1998), a Rekviem egy álomért (Requiem for a Dream. Darren ...