Posts tagged "reprezentáció"
Jeles András élő marionettszínháza

Jeles András élő marionettszínháza

Jeles András szövegeiben és a vele készült interjúkban több helyen is olvashatjuk, hogy azért tartja többre a színházat a filmnél és az irodalomnál, mert az képes az „itt és most” megmutatására. (1) Ezen belül is a baba intenzívebb jelenléttel bír, mint az ember. Ebben Kleistet követi, aki szerint a marionett holt matériájának mozgása több gráciát hordoz, ...
Nyomvétel, túldetermináció és a látvány allegóriái

Nyomvétel, túldetermináció és a látvány allegóriái

Gesztusszínház (A harmadik és a Montázs) I. Ahhoz, hogy a ’70-es évek magyar kísérleti filmjeit érdemben lehessen tárgyalni, aligha megkerülhető annak az általános törekvésnek a vizsgálata, amely e filmek reflexiós homlokterébe került. E törekvés a dokumentum és a fikció, a dokumentumfilm és a fikciós film viszonya újragondolásának nevezhető, noha ennek tárgyalásakor a magam részéről inkább ...
Írás, kép, test. Shakespeare és Greenaway találkozása a boncasztalon

Írás, kép, test.
Shakespeare és Greenaway találkozása a boncasztalon

Úgy tűnik, a posztmodern valamiért képtelen kiszabadulni a freudi Ödipusz-komplexus allegóriájából. Mint a gyermek, aki libidinális vágyait apján, a törvény és szabályrendszer jelölőjén keresztül vezeti el anyja felé, feloldódva így a kultúra rendszerteremtő mechanizmusában, a kortárs kulturális reprezentációk  rabjai maradnak a múltnak. Vagyis az (irodalmi) kánon által kijelölt ösvényen indulnak el a jövő felé, melybe közvetlenül ...
Hol vannak a jó kertészek? A rom_nyik és „mások” (nem)láthatóságáról

Hol vannak a jó kertészek?
A rom_nyik és „mások” (nem)láthatóságáról

Előszó helyett – SOKAN VANNAK! Azt hiszitek, csak én ácsorgok fényért és szeretetért a város kapuja előtt. (Bari Károly) Sokan vannak, és nagyon rosszak az esélyeik. De minthogy van mit mondaniuk a világnak, nekik ki kell mondani, nem szabad hagyni, hogy becsapják önmagukat, ne hagyják becsapni sem magukat azoktól, akik nem mertek és nem mernek ...
Vándorló metaforák. Nomadizmus és roma képzőművészeti reprezentáció a 20-21. században

Vándorló metaforák. Nomadizmus és roma képzőművészeti reprezentáció a 20-21. században

„I just happened to mention, in all innocence” – idézte fel előadásában Tom McDonough amerikai művészettörténész Maria Hlavajovával, a Call the Witness című kiállítás kurátorával, egy New York-i étteremben folytatott beszélgetésének részletét. Hlavajova a roma pavilon előkészítésének koncepciójáról mesélt, és a művészettörténész ekkor vetette fel Constant Nieuwenhuys, szituacionista építész nevét. Az ártatlan asszociáció végül további ...
A film és a videojáték fúziója a kortárs vizuális kultúrában

A film és a videojáték fúziója a kortárs vizuális kultúrában

A videojátékok mára a tömegkultúra meghatározó részévé váltak. A videojáték-ipar bevételei beérték a filmiparét, emellett az évente átadandó díjak és elismerések, például a BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) által rendezett British Academy Video Games Awards jól jelzi egyre erősödő térnyerését a rá irányuló kritikai figyelem felől is. Ennek a rövid múlttal rendelkező ...
A médiafogalom eredete

A médiafogalom eredete

A médium, amelyen keresztül a művészeti alkotások kifejtik hatásukat a későbbi korokra mindig különbözik attól, amelyen át saját korukat befolyásolják. Walter Benjamin 1. Mimézis és médium A média szó gazdag filológiai története egészen a latin medius szóig nyúlik vissza, melynek használatára a klasszikus epika jól ismert narratív toposza, az in medias res a legjobb példa. ...