Posts tagged "sci-fi"
A Csillagkapu és a kulturális gyarmatosítás szexuálpolitikája

A Csillagkapu és a kulturális gyarmatosítás szexuálpolitikája

Sci-fi és triumfalizmus A Csillagkapu-sorozat (Stargate SG-1, 1997-2006) egyik epizódjában (2. évad, 13. rész) az amerikai hadsereg féregjáratokon – csillagkapukon – keresztüli űrutazásra szakosodott egységei értékes ércet találnak egy lakatlannak vélt bolygón. Elkezdik a bányászatot, a kitermelést irányító katonák azonban hirtelen eltűnnek. A főszerepet játszó felderítő csapat tagjai a keresésükre indulnak, és kiderítik, hogy a ...
Amerikai Éva a GMO Paradicsomban: A természetes és a mesterséges megjelenítése Az éhezők viadala című filmben

Amerikai Éva a GMO Paradicsomban: A természetes és a mesterséges megjelenítése Az éhezők viadala című filmben

Bevezető Suzanne Collins Az éhezők viadala trilógiája a mostanság divatos YA („young adult”, vagyis fiatal felnőttek számára írt) disztópikus sci-fi zsánerében íródott. A diktatúra elnyomásának módszereit, valamint az önkényuralom elleni lázadás témáját feldolgozó regénysorozat többek között annak is köszönheti sikerét, hogy az elnyomó és lázadó fél szembenállását egyúttal az amerikai irodalomban végigvonuló toposz, a természet ...
A holofedélzet: holográfia, virtuális valóság és társadalom

A holofedélzet: holográfia, virtuális valóság és társadalom

A kőről készült hologram úgy néz ki, mint egy kő, viszont a láb leleplezi. Mihelyt a hologramtechnika fejlettebb lesz, a hologramon mind a láb, mind pedig a szem megbotlik. (Flusser 1991b: 94) Mint ahogy történetileg kimutatható, szinte valamennyi médium akkor válik sikeressé, ha kellőképpen elterjedt „utópikus” remények társulnak hozzá. Hogy csak néhány példát említsek: a ...
Prometheus, avagy a posztmodern Frankenstein. Áthallások: mítosz, film, irodalom

Prometheus, avagy a posztmodern Frankenstein.
Áthallások: mítosz, film, irodalom

Lassan három éve, hogy a minden idők legjobb sci-fi rendezőjének tartott Ridley Scott igazi nagy mozifilmmel tért vissza a tudományos fantasztikum világába. A rengeteg vitával övezett Prometheust (Ridley Scott, 2012) tekinthetjük egyrészt az Alien (Ridley Scott, 1979) előzményfilmjének, másrészt viszont megáll a saját lábán is – feltéve, ha egy kicsit másként közelítjük meg, mint egy átlagos ...
Vissza a harag útján, avagy egy érzelmes disztópia

Vissza a harag útján, avagy egy érzelmes disztópia

Túl messzire merészkedtünk? Esszém a bahtyini értelemben kronotopikusnak tekintett visszatérés-motívumot vizsgálja a sci-fi posztapokaliptikus vonalát képviselő Mad Max-filmek legújabb folytatásában, a Mad Max – A harag útjában (Mad Max: Fury Road. George Miller, 2015). Meglátásom szerint a visszatérés-tematika a kronotoposzra általában is jellemző tér- és időbeli meghatározottságon túl egyfajta egzisztenciális vagy ontológiai jelentésréteget is mozgósít, ...
Fejtetőre állított világok: binaritás és egység az Upside Downban

Fejtetőre állított világok: binaritás és egység az Upside Downban

„Mi lenne, ha a szerelem erősebb lenne a gravitációnál is?” – teszi fel a kérdést Juan Solanas 2012-ben, kanadai-francia koprodukcióban megjelent filmje, az Upside Down. Ezzel ki is jelöli a szöveg egyik legjellegzetesebb problémáját, a vonzás, a választás, a hatás és ellenhatás, az anyag és antianyag stb. bináris logikáját. A filmben az erőszakkal szétválasztott szerelmesek ...
Túl az emberin.  Metafizikus középpontok elmozdulása a cyberpunkban

Túl az emberin. Metafizikus középpontok elmozdulása a cyberpunkban

I. A sci-fi az ezredfordulón Ma aligha létezik progresszív science-fiction fantázia a cyberpunk vonzásán kívül. A cyberpunk szerepe ezért sokkal markánsabbnak nevezhető a science-fiction műfaji portréjának a tekintetében, mint általánosan az alzsánereké más műfajok esetében. Ennek az egyik legszembetűnőbb jele, hogy a cyberpunk megítélése az egész műfaj presztízsének az alakulására hatással volt az elmúlt harminc ...
„Filmek, melyeket szégyellünk”. A cseh őrült vígjáték az 1970-es és 1980-as években

„Filmek, melyeket szégyellünk”. A cseh őrült vígjáték az 1970-es és 1980-as években

A tanulmány a hatvanas évek és a normalizáció korának „szégyellt”, ezért kevésbé kutatott ún. őrült vígjátékait (bláznivé komedie) vizsgálja, melyeket gyakorta a csehszlovák újhullámmal szoktak szembeállítani.