Posts tagged "újmédia"

Sághy Miklós: Az adatbázis-logika és a film (Reflexiók Lev Manovich és Dragon Zoltán írásaira)

Köztudomású (és nem utolsó sorban közös tapasztalatunk), hogy a 20. század végén, a 21. század elején médiatörténeti szempontból jelentős változás zajlott, mely mindenekelőtt a digitális adathordozók és a számítógép hatalomra jutásaként írható le, valamint ezzel egyidejűleg, és ettől semmiképpen nem függetlenül a korábbi adathordozóknak (könyv, fotó stb.) az új (digitális) médiumokba történő beolvadását is megfigyelhettük. ...

Kiss Gábor Zoltán: Iteráció és dizájn a videojáték elméletében

  Az immár negyvenéves videojáték – bár számos tudományos diszciplína érdeklődését felkeltette az utóbbi években – máig kevéssé részesül a hagyományos médiumok intézményesült privilégiumaiból és kulturális státuszából, illetve képtelen alkalmazkodni a fennálló elméleti és kritikai keretekhez. Az alábbiakban amellett érvelek, hogy az utóbbi körülmény a legkevésbé sem sajnálatos. Nem szerencsés ugyanis a hagyományos médiumokhoz és ...

Tarnay László: Az eredeti eszméje és az új médiumok

Kiarosztami: Hiteles másolat című filmje alapján Bevezető Milyen kihívást hordoznak az újabb digitális médiumok az elméletalkotó számára? Valóban megváltoztatják-e az ember látásmódját, a valósághoz való viszonyát? Megváltoztatják-e magát az emberi percepciót?  Milyen új cselekvési formákat tesznek lehetővé? Megannyi kérdés, melyet az új, digitális médiumokkal kapcsolatban feltehetünk és felteszünk nap mint nap. Íme, néhány szempont, melyet ...

Lev Manovich: A mindennapi (média)élet gyakorlata

Az esszé eredeti megjelenése: Manovich, Lev: The practice of everyday (media) life. In Geert Lovink & Sabine Niederer (szerk.): Video Vortex Reader – Responses to YouTube. Amsterdam, Institute of Network Cultures. 2008. 33-44. A fordítást a szerző beleegyezésével közöljük. Tömegfogyasztástól a tömeges kultúratermelésig A webes videotartalmak robbanásával (2005-) egy újmédia-univerzum nyílt meg. Gyakorlati szinten ezen ...

Jay David Bolter – Richard Grusin: A remedializáció hálózatai

Televízió, film, számítógépes grafika, digitális fotográfia és virtuális valóság: ezeket a technológiákat médiumokként ismerjük és használjuk kultúránkban. Ez a kulturális felismerés nem csak abból fakad, ahogyan az egyes technológiák működnek, de abból is, ahogyan más médiumokhoz viszonyulnak. Mindegyik részt vesz egy olyan technikai, szociális és gazdasági kontextusok alkotta hálózatban, amelyből a médium mint technológia felépül. ...

Kelemen Zsolt: Arcade Fire 2.0 és az adatbázis-logika

Jelen dolgozatomban arra mutatok rá, hogy az újmédia teoretikusa, Lev Manovich adatbázis-elméletének logikája mentén, hogyan digitalizálódik az Anne Friedberg által definiált flâneurie az Arcade Fire és a Google Experiment Labs közös projektjében, a Wilderness Downtownban. Wilderness Machine Azon szerencséseknek, akik 2010. október 8-án jelen voltak az Arcade Fire Los Angeles-i koncertjén a Shrine Auditoriumban, lehetőségük ...
Königsberg hídjaitól az okos városokig

Königsberg hídjaitól az okos városokig

Szűts Zoltán Online című könyve arra tesz kísérletet, hogy áttekintse az internetes kommunikáció technológiatörténetének főbb állomásait, illetve a hálózati kommunikáció elterjedésének társadalmi hatásait.
Néző vagy felhasználó? A befogadói attitűd változása a videomegosztó oldalak tükrében

Néző vagy felhasználó? A befogadói attitűd változása a videomegosztó oldalak tükrében

A Web 2.0 megjelenésével az internet az addig elsősorban publikációs médiumból felhasználás alapú participatív médiummá vált, mely megváltoztatta befogadóinak aktivitását is az online térben. Ez a változás kimutatható az újmédiában megjelenő újabb tartalmakon, a videoblogokon és websorozatokon keresztül.
Az adatbázis mint szimbolikus forma

Az adatbázis mint szimbolikus forma

[Lev Manovich: The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001. 194-122. A fordítást a szerző engedélyével tesszük közzé.] Az adatbázis-logika A regény, majd a filmművészet a narratívában látta a modern kor kulturális kifejezésmódjának kulcsfontosságú formáját, a számítógépes korszak pedig elénk tárta saját kifejezőeszközét, az adatbázist. Sok újmédia-objektum nem mesél történetet; nincs kezdetük vagy végük; ...
Mi a film?

Mi a film?

Hasznos lehet, ha a film és az újmédia közti kapcsolatot két vektor mentén gondoljuk végig. Az első vektor a filmtől az újmédia felé tart, és ez képezi ennek a könyvnek a gerincét. Az I-V. fejezet a mozi történetének és elméleteinek segítségével dolgozza ki azt a logikát, mely az újmédia technikai és stilisztikai fejlődésének motorja. Felvázoltam ...