Stőhr Lóránt: Keserű könnyek.
|
Stőhr Lóránt könyve a melodráma szerzői „evolúcióját” tekinti át, vagyis azt vizsgálja, hogy a populáris színház hatásorientált és érzelemközpontú műfaja mennyiben bizonyul életképesnek a későmodern és a posztmodern filmművészet kontextusában. Stőhr nem szervesen egymásból következő alkotások sorozataként értelmezi a műfajt, hanem olyan elemek laza szöveteként, melyek éppen a szerzői kisajátítások által tesznek szert vitalitásra. A könyv eredeti meglátása, hogy a műfaji kapcsolatok áthatják, és termékenyen állíthatják viszonyba az olyan, első látásra egymástól távol álló rendezők filmjét, mint Fassbinder, Trier, Wong Kar-wai és Mundruczó Kornél. A művek érzékeny elemzése és összefüggésbe állítása nemcsak a rejtett kapcsolatok kiemelésére, hanem a melodráma izgalmas történeti olvasatára is lehetőséget ad, ezért a könyvet a szerzői életművekben és a műfajok történetében elmélyülni kívánó filmrajongóknak egyaránt ajánljuk.
6722 Szeged Egyetem u. 2.
E-mail: aperturafolyoirat@yaho
Kapható az alábbi könyvesboltban (Bolti ára: 2800 Ft)
BUDAPEST
Írók boltja (1061 Budapest, Andrássy út 45.)
ELTE BTK Jegyzetbolt (1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8., Alagsor 112.)
Vince könyvesbolt Művészetek Palotája (1095 Bp. Komor Marcell u.1.)
Bevezetés
I. A melodráma műfaja
I. 1. Műfajelméleti alapvetések
I. 2. A filmmelodráma történeti és elméleti kérdései
II. Az érzelmek kizsákmányolásától az önelvesztés extázisáig: Rainer Werner Fassbinder
II. 1. A politikai modernizmus társadalmi kontextusa
II. 3. Mazochizmus és melankólia (1976-1982)
II. 4. A fassbinderi melodráma posztmodernizációja: Querelle (1982)
III. A racionalitás kihívása: Lars von Trier melodrámái
III. 1. Az idealizmus kudarca: az Európa-trilógia
III. 2. A racionális kontroll elvesztése: Dogma ’95
III. 3. A horror: a gonosz irracionalitása (Birodalom, Antikrisztus)
III. 4. A melodráma: a jó irracionalitása (Aranyszív-trilógia)
III. 5. Utójáték: a melodráma revíziója
IV. Szabadulni az időtől: Wong Kar-wai
IV. 1. Műfaji kérdések
IV. 2. Várakozó hősök
IV. 3. A melodrámai idő
IV. 5. A posztmodern melodráma
V. Kirepülés és hazatérés: Mundruczó Kornél melodrámái
V. 1. A modernitás sokfélesége a posztszocialista Magyarországon
V. 2. A szabadság szűke: korai melodrámák
V. 3. A mitikus ugaron
V. 4. Melodráma és mítosz, modern és posztmodern
Utószó
Képek jegyzéke
Stőhr Lóránt, filmesztéta, filmkritikus. Az Élet és Irodalom filmkritikusa, a Színház- és Filmművészeti Egyetem docense.