Apertura.hu

Megjelent az Apertúra legújabb száma

Vetements, mémek és konnektivitás: Divatmédia az Instagram korában

Synne Skjulstad: Vetements, mémek és konnektivitás: Divatmédia az Instagram korában
E tanulmány a Vetements körüli, sokat vitatott tervezői közösséget az internetes kultúrához és a digitális konnektív mediációs gyakorlatokban való kortárs részvételhez kapcsolja. A Vetements tervezői tevékenysége stratégiailag hangsúlyos központi elemévé tette a kortárs internetes kultúra lényegi összetevőit.

Az „instagramolható divat” fogalma és jelenségei

Keszeg Anna: Az „instagramolható divat” fogalma és jelenségei
Jelen tanulmány kiindulópontját az a feltételezés adja, hogy a kommunikáció- és médiatudomány egyik elsődleges feladata a médiagyakorlataink mögötti hétköznapi fogalmak és használati logikák feltérképezése. Ezen általános megállapítást ezúttal az Instagram és a divatjelenségek közötti kölcsönhatás területén, különösen az „instagramolható divat” kifejezés megértésében érvényesítem.

Szuperhősdivat Hogyan és miért kapnak a jelmezek (is) eredettörténetet?

Hódosy Annamária: Szuperhősdivat
Hogyan és miért kapnak a jelmezek (is) eredettörténetet?

A szuperhősök ruházata nem pusztán a hideg ellen véd: az átlagemberektől és a többi hőstől is világosan megkülönböztető, ikonikus jelölője az adott hősnek. Az idő azonban a technológiához hasonlóan a szuperhősruházat „fejlesztését” is szükségessé teszi.

Dicsőség a kószálónak. Megjegyzések a flâneur társadalomtörténetéhez

Hermann Veronika: Dicsőség a kószálónak. Megjegyzések a flâneur társadalomtörténetéhez
A Charles Baudelaire által létrehozott városi kószáló figurája, vagyis a flâneur Walter Benjamin Párizs, a XIX. század fővárosa című esszéje után az urbánus szubkultúrák ikonikus figurája lett. Azóta a flâneur retorikai alakzata nemzeti, etnikai és társadalmi nemi határokon átívelő karriert futott be.

A színre vitt divat: kortárs ruhaperformanszok

Egri Petra: A színre vitt divat: kortárs ruhaperformanszok
A divat mediális szétterjedése során számos közeggel és intézménnyel kerül interakcióba, transzmedialitásában formálódik. Ez szükségszerűen azzal jár, hogy a különböző médiaközegekben maga a divatbemutató is átalakul. A divatbemutatók transzformációja felől nem érdektelen a performansz közegének alakító ereje sem.

A rendszer és az egyéni cselekvések: rövid vázlat a fenntartható divatról

Nistor Laura: A rendszer és az egyéni cselekvések: rövid vázlat a fenntartható divatról
Az általában vett társadalmi cselekvésekben jelentkező trendek és divatok meghatározzák az öltözködéssel kapcsolatos divatokat is. Ezt a jelenséget jól szemlélteti a fenntartható divat esete is, amely az ökológiai eszme térhódításának, a környezetvédelmi megatrendnek a következménye.

Hype-ok a divatban

Maróy Krisztina: Hype-ok a divatban
Az esszé a divat elmúlt évtizedekben egyre dominánsabbá váló jelenségét, a dropokat és a divatfelhajtást mutatja be. A streetstyle felől indult trend mára már a legnagyobb divatcégek működését, kommunikációját is befolyásolja. A túltermelés negatív következményeként a niche márkák kezdték el diktálni a divatot.

Comme des Femmes – Olga Neuwirth Orlando-operája és Rei Kawakubo jelmezei

Orbán Jolán: Comme des Femmes – Olga Neuwirth Orlando-operája és Rei Kawakubo jelmezei
Olga Neuwirth Orlando című operájának ősbemutatója történelmet írt 2019. december 8-án Bécsben, mivel ez volt az első nő által szerzett opera a Bécsi Állami Operaház 150 éves történetében.

Az ethical consumption gap jelenségének vizsgálata a környezettudatos magyar fiatalok körében

Bukovácz Lilla: Az ethical consumption gap jelenségének vizsgálata a környezettudatos magyar fiatalok körében
A tanulmány az eco-anxiety és az ethical consumption gap fogalmának bemutatását követően részletesen ismerteti a szerző saját, a témában született, kérdőíves felmérésen alapuló hazai kutatásának eredményeit.

Hírlevél-leiratkozáshoz ide kattitson.