Mittudományos fantasztikum? Egy műfaj hanyatlása a technológiai varázslat korában

Mittudományos fantasztikum? Egy műfaj hanyatlása a technológiai varázslat korában

Bizonyos értelemben már a cím is beszédes: első felében a tudományos-fantasztikus filmnek (és talán magának a tudománynak) a jelenkori árfolyamát kérdőjelezi meg, hogy aztán kiemelje a technológiát a műfajjal társított instrumentális asszociációk köréből, és váratlan módon nem meglepő összefüggésbe hozza a varázslattal, illetve ebből következően a mágiával. Az ezredforduló óta a fantasy-filmek és televíziós műsorok ...
Vissza a harag útján, avagy egy érzelmes disztópia

Vissza a harag útján, avagy egy érzelmes disztópia

Túl messzire merészkedtünk? Esszém a bahtyini értelemben kronotopikusnak tekintett visszatérés-motívumot vizsgálja a sci-fi posztapokaliptikus vonalát képviselő Mad Max-filmek legújabb folytatásában, a Mad Max – A harag útjában (Mad Max: Fury Road. George Miller, 2015). Meglátásom szerint a visszatérés-tematika a kronotoposzra általában is jellemző tér- és időbeli meghatározottságon túl egyfajta egzisztenciális vagy ontológiai jelentésréteget is mozgósít, ...
A nemlétezés téveszméje, avagy a posztmodern valóság, amely csak a hiányában van jelen. Charlie Kaufman Synecdoche, New York című filmjének elemzése

A nemlétezés téveszméje, avagy a posztmodern valóság, amely csak a hiányában van jelen. Charlie Kaufman Synecdoche, New York című filmjének elemzése

A posztmodern teoretikusok szerint a művésznek nem feladata többé a valóság tükrözése, mert maga a valóság sem létezik már. A posztmodern valóságfogalom dekonstruálódott, nélkülözi a mércét és a racionalitást, határai átjárhatóak.