Vissza a harag útján, avagy egy érzelmes disztópia

Vissza a harag útján, avagy egy érzelmes disztópia

Túl messzire merészkedtünk? Esszém a bahtyini értelemben kronotopikusnak tekintett visszatérés-motívumot vizsgálja a sci-fi posztapokaliptikus vonalát képviselő Mad Max-filmek legújabb folytatásában, a Mad Max – A harag útjában (Mad Max: Fury Road. George Miller, 2015). Meglátásom szerint a visszatérés-tematika a kronotoposzra általában is jellemző tér- és időbeli meghatározottságon túl egyfajta egzisztenciális vagy ontológiai jelentésréteget is mozgósít, ...
Egy szoknya, két nadrág. Homoszociális alternatívák filmen

Egy szoknya, két nadrág. Homoszociális alternatívák filmen

„Atyámnak volt egy lánya, s úgy imádott/ Egy férfit, mint szívem imádna téged/ Talán, ha nő lennék.” (Shakespeare 1988: 835) – mondja a magát Cesariónak nevező apród Orsino hercegnek a Vízkeresztben. Cesario persze valójában Viola, így vágya végül beteljesül. Csak így teljesülhet, mert bár Orsino (aki Olivia grófnőnek udvarol) „Cesario” bájaira is érzékeny, mégsem merül ...