A cseh szürrealizmus és a cseh újhullámos realizmus: a tárgyak jelentősége

A cseh szürrealizmus és a cseh újhullámos realizmus: a tárgyak jelentősége

A tanulmány azzal a meghatározó különbséggel foglalkozik, amely a francia és a cseh szürrealizmusnak a filmhez való eltérő viszonyulása által szemléltethető.
Gondoskodom, tehát vagyok. A paternalizmus motívuma a cseh újhullám filmjeiben

Gondoskodom, tehát vagyok. A paternalizmus motívuma a cseh újhullám filmjeiben

A közép-kelet-európai országok szovjet típusú államformája a személyi kultusz időszakát követően a paternalizmus „puha diktatúrájának” különféle változatát valósítja meg. A tanulmány a paternalizmus motívumának történetét és stílusváltozatait mutatja be.
Emberarcú holokauszt? Az identifikáció apóriái Ján Kadár és Elmar Klos Üzlet a korzón (Obchod na korze) című filmjében

Emberarcú holokauszt? Az identifikáció apóriái Ján Kadár és Elmar Klos Üzlet a korzón (Obchod na korze) című filmjében

A szlovák Ján Kadár és a cseh Elmar Klos által közösen rendezett Üzlet a korzón (Obchod na korze, 1965) az első alkotás, amely a kelet- és közép-európai térségből Oscar-díjat kapott.