A képen kívüli tér

A képen kívüli tér

Ó, te kis csalfa – így kiált fel -, illúziódon kell megbosszulnom magam! Sade 1. Igaz, hamis Ha feltételezzük, hogy a reprezentációnak van ideológiája, s némileg gépies mozdulattal ezt a feltételezést kiterjesztjük a filmre, akkor e reprezentációs ideológia legalapvetőbb, ugyanakkor leginkább észrevétlen tünetére abban a berendezésben mutathatunk rá, amely minden individuumot nézővé avat, s amely ...
Ellenfilmek párbeszéde

Ellenfilmek párbeszéde

Kutya éji dala – Álombrigád (1). A film határértékei az experimentalizmus görbe tükrében Az „absztrakt film, abszolút film, avantgárd film, fényművészetek, független film, kísérleti film, kiterjesztett film (expanded cinema), filmkörnyezetek (environments), kézzel csinált filmek, kinetikus látványművészetek, projektfilm, koncept art, pszichedelikus film, strukturális film, tiszta film, triviális film, underground film” (Peternák 1996: 41) összefoglaló elnevezése, az „experimentális filmművészet” voltaképpen tautologikus ...
A kevés kevesebb. A hosszú beállítás a dokumentumfilmben

A kevés kevesebb. A hosszú beállítás a dokumentumfilmben

David MacDougall arra a kérdésre keresi a választ, hogy hogyan lehetséges és mivel jár, hogy a dokumentumfilmekre kezdetben jellemző hosszú beállítás kiszorult a dokumentarista gyakorlatból.
Az Amélie csodálatos élete narratív szempontú elemzése

Az Amélie csodálatos élete narratív szempontú elemzése

 Amélie csodálatos élete                                  A 2001-ben készült francia-német romantikus vígjáték rendezője az a Jean-Pierre Jeunet, aki korábban Az elveszett gyermekek városát (Marc Caróval) és az Alien 4-et rendezte. Jeunet azt a döntést hozta, hogy megpróbálja új ötletét saját maga, barátja ...
Miért média?

Miért média?

Az önmagukban való kételkedés hosszabb időszaka után a szellem- és a kultúratudományok – melyek diszciplináris keretei között itt a „média” témájáról beszélek – ismét olyan kérdéseket kezdtek feltenni, melyekről biztosak lehettek, hogy nem kérdőjelezik meg rögtön magukat is mint legitim tudományokat. Amikor például Dirk Baecker azt kérdezi, hogy „Minek a kultúra?”, s ezzel a könyv ...
Mi a plán?

Mi a plán?

A realizmus logikáját követve a mélységélesség is elvezette az Aranypolgár alkotóját ahhoz, hogy azonosítsa a beállítást [plan] a képsorral.  Ahogy minden történet, úgy a film története is azon egyenetlenségek, felfeslések és szakadások története, amelyek hatottak a film művészetére, át- meg átformálták azt, s azzá tették, ami. Egy történet telis-tele zajjal és csetepatéval (s nemcsak a ...
És-effektus, avagy mozi a kiállítóterekben

És-effektus, avagy mozi a kiállítóterekben

„Meg kellett szabadulnia a mozi képeinek a moziteremtől azért, hogy újra olyanokká váljanak, amilyeneknek szánták őket a kezdetektől fogva: szabad, független, utazó képekké, amelyek bárhol képesek feltűnni és bevilágítani a világot egy különbözőségekből álló rendszer által kódolt, jelekkel terhelt fény közvetítésével.” A Trafic című folyóirat 2004-ben művészeknek, filmes szakértőknek, kutatóknak és filozófusoknak feltett kérdésére (Mi ...