The Time-Image Today: A Brief Look at Deleuze, Cinema, and the Digital

The Time-Image Today: A Brief Look at Deleuze, Cinema, and the Digital

(Revision of Paper presented at NECS Conference, Budapest, June 19-22, 2008) In this paper I will revisit the question of the pertinence and critical applicability of basic concepts of European film theory in the age of global electronic media. I will pay special attention to Gilles Deleuze’s much-discussed notion of the cinematic time-image, identified by ...
Színrevitel és stílus

Színrevitel és stílus

Képzeljük el, hogy filmrendezők vagyunk. A forgatókönyv szerint jelenleg négy karakterre van szükség egy ebédlőasztalnál zajló beszélgetéshez. Hogyan állítanánk be és vennénk fel egy ilyen jelenetet? Rögzíthetnénk a kamerát egy viszonylag távoli ponton, és felvehetnénk a jelenetet egyetlen folyamatos beállításban. Ez akkor bizonyul eredményesnek, ha a színészek jól emlékeznek a szövegeikre; szükségtelen a kamera pozícióját ...
The Pregnant Moment: Kant's "Mother Wit" in Aesthetic Reflection, Psychoanalysis, and Cinema

The Pregnant Moment: Kant’s “Mother Wit” in Aesthetic Reflection, Psychoanalysis, and Cinema

In this paper, I will attempt to reveal certain conceptual similarities between Freudian and Lacanian psychoanalysis and Immanuel Kant’s concept of the transcendental, especially transcendental subjectivity, as manifest through aesthetic reflection. I will trace these intriguing connections between Kant’s transcendental critique and model of reason and Freud’s system of the unconscious with the imaginative assistance ...