A lelkiismeret és a szubjektív kamera. Karel Kachyňa: A fül (Ucho, 1970)

A lelkiismeret és a szubjektív kamera.
Karel Kachyňa: A fül (Ucho, 1970)

A dolgozat a csehszlovák újhullám egyik legpolitikusabbnak tartott filmjét, az idősebb nemzedékhez tartozó Karel Kachyňa A fül (Ucho, 1970) című munkáját vizsgálja, mely egyfajta lezárása volt a hatvanas évek mozgalmának.
Tyúkok a Škodán. Bevezetés a csehszlovák újhullámba

Tyúkok a Škodán. Bevezetés a csehszlovák újhullámba

A csehszlovák újhullám a hatvanas évek egyik legeredetibb filmtermését hozta létre, ennek ellenére más újhullámokhoz képest recepciója hiányos. A mozgalom Magyarországon is alulreprezentált, jóllehet a közös kontextus folytán problémafelvetései hasonlóak a magyar filmekéhez.
Gondoskodom, tehát vagyok. A paternalizmus motívuma a cseh újhullám filmjeiben

Gondoskodom, tehát vagyok. A paternalizmus motívuma a cseh újhullám filmjeiben

A közép-kelet-európai országok szovjet típusú államformája a személyi kultusz időszakát követően a paternalizmus „puha diktatúrájának” különféle változatát valósítja meg. A tanulmány a paternalizmus motívumának történetét és stílusváltozatait mutatja be.