Vászontestek és élő babák. A filmi reprezentáció színházi határmezsgyéjén

Vászontestek és élő babák. A filmi reprezentáció színházi határmezsgyéjén

Megújulás a visszatérésben Meglehetősen elterjedt a film és a színház kapcsolatát tárgyaló diskurzusokban, hogy „a film történetét gyakran a színházi modellektől való elszakadásának történeteként kezelik”.  Az ábrázoló művészetek fejlődése során a – Panofsky kifejezéseivel élve – „mozgékony”, „természetes” film, amelynek „közvetítő közege a fizikai realitás mint olyan”  maga mögött hagyta a „statikus”, „mesterkélt”  színházat, a „frontalitást”, a „teátrális színjátszást”, ...
„Ez csak egy szivar” A pszichoanalitikus módszer alkalmazásáról a filmelméletben

„Ez csak egy szivar”
A pszichoanalitikus módszer alkalmazásáról a filmelméletben

A kétségbevont hitelességű anekdota szerint Freud egyik egyetemi előadásán éppen a fallikus szimbólumokról beszélt, miközben szórakozottan előhúzott egy szivart, és rágyújtott. Mikor a közönség ezen kuncogni kezdett, Freud állítólag így reagált: „Uraim, ne feledjék, egy szivar néha csak egy szivar”. Akár megtörtént ez az eset, akár nem, mind Freud, mind későbbi pszichoanalitikusok gyakran hangsúlyozzák, hogy ...
Színrevitel és stílus

Színrevitel és stílus

Képzeljük el, hogy filmrendezők vagyunk. A forgatókönyv szerint jelenleg négy karakterre van szükség egy ebédlőasztalnál zajló beszélgetéshez. Hogyan állítanánk be és vennénk fel egy ilyen jelenetet? Rögzíthetnénk a kamerát egy viszonylag távoli ponton, és felvehetnénk a jelenetet egyetlen folyamatos beállításban. Ez akkor bizonyul eredményesnek, ha a színészek jól emlékeznek a szövegeikre; szükségtelen a kamera pozícióját ...
A film mint politikai propaganda a spanyol polgárháború idején:  Spanyolország 1936 (España 1936)

A film mint politikai propaganda a spanyol polgárháború idején:
Spanyolország 1936 (España 1936)

A Spanyolország 1936 (España 1936) című dokumentumfilm kiemelkedő filmes értékei okán vonult be a történelembe, valamint annak a kérdésnek köszönhetően, hogy Luis Buñuel, az egyik leghíresebb spanyol filmkészítő milyen mértékben vett részt a dokumentumfilm elkészítésében.
Ez nem csak egy revolver. A valóság rétegei Buńuel filmjeiben

Ez nem csak egy revolver. A valóság rétegei Buńuel filmjeiben

Commendatio A tanulmányt életem párjának, Annának ajánlom. A revolver Buñuel revolverrel Filmjelenet: közeli. Férfikéz táraz be egy revolvert. Nyit a kép. Buñuel, az, aki a fegyverét tölti, majd határozott mozdulattal az övébe rejti. Előtte, kerek asztalkán könyv, vörösbor és cigaretta. A dobozból előkotor egy cigarettát, iszik a pohárból, becsukja a könyvet, leveszi a szemüvegét, és ...
Egy szoknya, két nadrág. Homoszociális alternatívák filmen

Egy szoknya, két nadrág. Homoszociális alternatívák filmen

„Atyámnak volt egy lánya, s úgy imádott/ Egy férfit, mint szívem imádna téged/ Talán, ha nő lennék.” (Shakespeare 1988: 835) – mondja a magát Cesariónak nevező apród Orsino hercegnek a Vízkeresztben. Cesario persze valójában Viola, így vágya végül beteljesül. Csak így teljesülhet, mert bár Orsino (aki Olivia grófnőnek udvarol) „Cesario” bájaira is érzékeny, mégsem merül ...