Tyúkok a Škodán. Bevezetés a csehszlovák újhullámba

Tyúkok a Škodán. Bevezetés a csehszlovák újhullámba

A csehszlovák újhullám a hatvanas évek egyik legeredetibb filmtermését hozta létre, ennek ellenére más újhullámokhoz képest recepciója hiányos. A mozgalom Magyarországon is alulreprezentált, jóllehet a közös kontextus folytán problémafelvetései hasonlóak a magyar filmekéhez.
A cseh szürrealizmus és a cseh újhullámos realizmus: a tárgyak jelentősége

A cseh szürrealizmus és a cseh újhullámos realizmus: a tárgyak jelentősége

A tanulmány azzal a meghatározó különbséggel foglalkozik, amely a francia és a cseh szürrealizmusnak a filmhez való eltérő viszonyulása által szemléltethető.
Gondoskodom, tehát vagyok. A paternalizmus motívuma a cseh újhullám filmjeiben

Gondoskodom, tehát vagyok. A paternalizmus motívuma a cseh újhullám filmjeiben

A közép-kelet-európai országok szovjet típusú államformája a személyi kultusz időszakát követően a paternalizmus „puha diktatúrájának” különféle változatát valósítja meg. A tanulmány a paternalizmus motívumának történetét és stílusváltozatait mutatja be.
Celluloid Closeting - a néző, a nézett és a látott

Celluloid Closeting – a néző, a nézett és a látott

Minden reprezentáció „felruházás”, következésképp a ruhatár, a „closet” része. A ruha takar, eltakar, re+prezentál. Felöltöztet, hangot ad, mozgatja a testet, így az nem mez+telen, szót+lan és mozdulat+lan. Igaz, különben sem az – egyik sem, hiszen a testet bőrfelület borítja és szőrzet, az egész test működik, dobog, szuszog és pulzál. Minden test egy+formán ezt teszi. Reprezentáció ...
A filmes szatíra néhány kérdése

A filmes szatíra néhány kérdése

Az itt következő dolgozat a szó minden értelmében kísérlet: egy olyan elméleti vázlatot szerettem volna elkészíteni, amely a filmes szatíra kérdését elsősorban nem annak alakulástörténete, hanem szemiotikai aspektusai felől közelíti meg. A szatíra kérdését ezért nem konkrét műfajként vagy zsánerként, hanem a (vizuális) kommunikáció sajátlagos összefüggéseinek értelmében jeltípusként közelítem meg. A szatírát jel-típusnak vagy még ...
A bábmester. Gondolatok Jan Švankmajerről

A bábmester. Gondolatok Jan Švankmajerről

A moziba járó világ két egyenlőtlen csoportra oszlik: azokra, akik soha sem hallottak Jan Švankmajerről, és azokra, akik már látták műveit és tudják, hogy egy zseniről van szó. (The New Yorker) Jan Švankmajer, a legendás rendező, grafikus, szobrász, festő meghatározó figurája volt a cseh filmművészet hatvanas évek elején megszülető korszakának, a cseh új hullámnak, amikor ...