Reklám Nem. Társadalmi nemek ábrázolása reklámplakátokon

Reklám Nem. Társadalmi nemek ábrázolása reklámplakátokon

Mindannyian ismerjük a reklámokat. Jól tudjuk, arra akarnak minket rávenni, hogy vásároljunk. Unjuk őket, irritálnak minket, ugyanakkor meg vagyunk győződve róla, hogy nem tudnak már hatást tenni ránk, mert átlátunk rajtuk. De vajon tényleg nincs hatásuk? Az utóbbi évtizedek reklámdömpingje – gondoljunk akár a tévés, akár az internetes, akár a köztéri reklámok életünket behálózó jelenlétére ...
Celluloid Closeting - a néző, a nézett és a látott

Celluloid Closeting – a néző, a nézett és a látott

Minden reprezentáció „felruházás”, következésképp a ruhatár, a „closet” része. A ruha takar, eltakar, re+prezentál. Felöltöztet, hangot ad, mozgatja a testet, így az nem mez+telen, szót+lan és mozdulat+lan. Igaz, különben sem az – egyik sem, hiszen a testet bőrfelület borítja és szőrzet, az egész test működik, dobog, szuszog és pulzál. Minden test egy+formán ezt teszi. Reprezentáció ...
A metalepszis a horror és a fantasy műfaji logikájának tükrében

A metalepszis a horror és a fantasy műfaji logikájának tükrében

A különböző világok közötti átjárás tematikája és a fantasztikum dimenziója új színben tünteti fel a narratív szintek transzgresszióját, a metalepszist. A műfaji filmeken belül a fantasztikus filmek csoportjához tartozó zsánerekben a metalepszis metamorfózissal, csodás helyváltoztatással és a transzcendens világgal való találkozással válik egyenértékűvé.
Játék és film határok nélkül

Játék és film határok nélkül

I. Bevezetés „A hetvenes években felcseperedő videojátékok alkotói mindig is irigykedve bámulták a nagyobb testvért, a filmet. Fejlődésük során aztán lassan, szinte észrevétlenül tették magukévá a film formanyelvét, kifejezőeszközeit, elbeszélésmódját” – írja Beregi Tamás a Konzolhuszárok című tanulmányához írt bevezetőjében. Ha a két szórakoztatási forma között igazi rokonságot keresünk, akkor nem elegendő csupán egyirányú összefüggésként ...
Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben

Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben

Belépni a mozivászonba vagy kilépni onnan nagyon fájdalmas lehet mintha savat öntenének az arcba vagy villanyárammal izgatnának szexuálisan. (William S. Burroughs: The Wild Boys: A Book of the Dead) Az alkotó és teremtménye a Fantazmagóriában (1908). Émile Cohl Fantazmagória (Fantasmagorie, 1908) című filmjének elején egy fotografált kéz gyorsan fehér bohócot rajzol a fekete háttérre [1a ...