A hollywoodi film háttéripara. Merchandising és forgalmazás a Star Warstól napjainkig

A hollywoodi film háttéripara. Merchandising és forgalmazás a Star Warstól napjainkig

A box office listák a legtöbbet elemzett statisztikák a közönségfilmek piaci sikereinek a tekintetében. A profitorientált tömegfilmtermelés azonban rendelkezik egy sokkal ritkábban számszerűsített, a filmgyártás szempontjából mégis nagyon meghatározó mutatóval. Ezek azok a bevételek, amelyeket a filmes háttéripar termel egy film kapcsán. Ez alatt nem a másodlagos terjesztéssel, televíziós, esetleg műholdas értékesítéssel együtt járó profitra ...
Színrevitel és stílus

Színrevitel és stílus

Képzeljük el, hogy filmrendezők vagyunk. A forgatókönyv szerint jelenleg négy karakterre van szükség egy ebédlőasztalnál zajló beszélgetéshez. Hogyan állítanánk be és vennénk fel egy ilyen jelenetet? Rögzíthetnénk a kamerát egy viszonylag távoli ponton, és felvehetnénk a jelenetet egyetlen folyamatos beállításban. Ez akkor bizonyul eredményesnek, ha a színészek jól emlékeznek a szövegeikre; szükségtelen a kamera pozícióját ...
Tapogatózások. A test elméleteinek alakzatai

Tapogatózások. A test elméleteinek alakzatai

A lélek megatest. (Tóth Krisztina) Ringó csípők, ugrás, hanyattdőlés és átölelés, az ölelő kar szoros görbülete, A száj sarkának szüntelen változó hajlata, a szüntelen változás a szem körűl, A bőr, a napbarnitotta árnyalat, a szeplők, a haj, A különös rokonszenv, amit a test meztelen húsát tapintva érzünk, A lehellet keringő folyamai, a kilégzés és a ...
Mi a film?

Mi a film?

Hasznos lehet, ha a film és az újmédia közti kapcsolatot két vektor mentén gondoljuk végig. Az első vektor a filmtől az újmédia felé tart, és ez képezi ennek a könyvnek a gerincét. Az I-V. fejezet a mozi történetének és elméleteinek segítségével dolgozza ki azt a logikát, mely az újmédia technikai és stilisztikai fejlődésének motorja. Felvázoltam ...
Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben

Diegetikus rövidzárlatok: a metalepszis az animációs filmben

Belépni a mozivászonba vagy kilépni onnan nagyon fájdalmas lehet mintha savat öntenének az arcba vagy villanyárammal izgatnának szexuálisan. (William S. Burroughs: The Wild Boys: A Book of the Dead) Az alkotó és teremtménye a Fantazmagóriában (1908). Émile Cohl Fantazmagória (Fantasmagorie, 1908) című filmjének elején egy fotografált kéz gyorsan fehér bohócot rajzol a fekete háttérre [1a ...