A lelkiismeret és a szubjektív kamera. Karel Kachyňa: A fül (Ucho, 1970)

A lelkiismeret és a szubjektív kamera.
Karel Kachyňa: A fül (Ucho, 1970)

A dolgozat a csehszlovák újhullám egyik legpolitikusabbnak tartott filmjét, az idősebb nemzedékhez tartozó Karel Kachyňa A fül (Ucho, 1970) című munkáját vizsgálja, mely egyfajta lezárása volt a hatvanas évek mozgalmának.
Szentségtörők lakomája: evés és szubverzió Věra Chytilová Százszorszépek című filmjében

Szentségtörők lakomája: evés és szubverzió
Věra Chytilová Százszorszépek című filmjében

Ebben a szövegben Soukup a csehszlovák újhullám egyik legeredetibb filmjét, Věra Chytilová Százszorszépek (1966) című alkotását vizsgálja.
A cseh szürrealizmus és a cseh újhullámos realizmus: a tárgyak jelentősége

A cseh szürrealizmus és a cseh újhullámos realizmus: a tárgyak jelentősége

A tanulmány azzal a meghatározó különbséggel foglalkozik, amely a francia és a cseh szürrealizmusnak a filmhez való eltérő viszonyulása által szemléltethető.
A bábmester. Gondolatok Jan Švankmajerről

A bábmester. Gondolatok Jan Švankmajerről

A moziba járó világ két egyenlőtlen csoportra oszlik: azokra, akik soha sem hallottak Jan Švankmajerről, és azokra, akik már látták műveit és tudják, hogy egy zseniről van szó. (The New Yorker) Jan Švankmajer, a legendás rendező, grafikus, szobrász, festő meghatározó figurája volt a cseh filmművészet hatvanas évek elején megszülető korszakának, a cseh új hullámnak, amikor ...