Varga Zoltán: A magyar animációs film:
intézmény- és formatörténeti közelítések

Apertúra Könyvek
Pompeji
Szeged, 2016

ISBN 978-963-89000-4-3
ISSN 2061-5256
Megrendelés

A könyv bibliográfiája és a filmek jegyzéke letölthető innen. 

Megvásárolható közvetlenül a kiadótól személyesen vagy postai rendeléssel
A könyv bolti ára 3000 Ft, kedvezményes ára (közvetlenül a kiadótól) 2000 Ft.
Pompeji Alapítvány / SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék irodája
6722 Szeged Egyetem u. 2.
E-mail: aperturafolyoirat@yahoo.co.uk

Olvass bele:

 


BEVEZETŐ
A könyv célja, módszertana és felépítése
Az animációs film fogalma és formaváltozatai
Az animációsfilm-történet(ek) néhány sajátossága
A magyar animációs film korpuszának lehatárolása
A magyar animációs film alapvető sajátosságainak körvonalazása

 

A MAGYAR ANIMÁCIÓS FILM INTÉZMÉNYTÖRTÉNETI MEGKÖZELÍTÉSE
A magyar animációs film korszakolása
1. Korszakolás a keletkezési körülmények és produkciós közegek alapján
2. Korszakolás a funkciók alapján
3. Korszakolás a produkciótípusok alapján
A pionírkorszak
A Macskássy-korszak
1. A reklámanimáció virágzása8
2. Animációsfilm-készítés Macskássyval párhuzamosan
3. Az autonóm animációs film kibontakozása9
A Pannónia-korszak
1-as évek: Rajz- és Bábfilm Osztály és Főosztály
2-es évek: Rajz- és Bábfilm Stúdió
Gazdasági és szervezeti tényezők
Személyi és technikai tényezők
Kultúrpolitikai tényezők
Együttműködés a televízióval: a sorozatanimáció konjunktúrája
Az egész estés animáció megjelenése
3. A Pannónia Filmstúdió a0-as években
A magyar animációs film rendszerváltást követő korszaka
1. A produkciótípusok helyzete és a digitális korszak új kihívásai
2. Pannóniafilm Kft.
3. Varga Stúdió
4. Kecskemétfilm Kft.
5. MOME

 

FORMATÖRTÉNETEK A MAGYAR ANIMÁCIÓS FILMBEN
I. Rajzanimáció
1. Bevezetés a rajzanimáció alaptendenciáiba
2. A rajzanimáció kezdete: Macskássy Gyula reklámrajzfilmjei
3. A klasszikus rajzanimáció
A klasszikus rajzanimáció megalapozása Macskássy Gyula mesefilmjeiben
A „magyar Walt Disney”: Dargay Attila egész estés rajzfilmjei
A Disney-minta „átrajzolása” további egész estés rajzfilmekben
4. A rajzanimáció modernizálódása
Újítások a Macskássy-mesefilmekben
A modern rajzfilm születése
5. A karikaturisztikus rajzanimáció
A karikaturisztikus rajzanimáció kibontakozása
A karikaturisztikus rajzanimáció: stilisztikai közelítésmód
A karikaturisztikus rajzanimáció: a „látásmód” kérdése
Betekintés a karikaturisztikus rajzanimáció rövidfilmes változataiba
A kiszolgáltatottság groteszk megjelenítése: Nepp József művei
Vesztes heroizmus: Macskássy Gyula és Várnai György művei
Hatalmi rituálék és privátzsarnokok: Szoboszlay Péter és mások művei
A karikaturisztikus rajzfilm absztrakciója: Vajda Béla és Bucsi Réka művei
A sorozatanimáció és a karikaturisztikusság
Bohócfigura rögzítetlen identitással: Gusztáv
Sci-fi és karikaturisztikusság: Üzenet a jövőből – A Mézga család különös kalandjai
Dr. Bubó kollektív kórképe: Kérem a következőt!
A karikaturisztikus rajzanimáció egész estés változatai: műfaji karikatúrák
Mese- és lovagparódia: Hófehér, Sárkány és papucs
Macska–egér (műfaj)játékok: Macskafogó
6. Az ornamentális rajzanimáció
Az ornamentális rajzanimáció körvonalazása
Folklorisztikus ihletettség az ornamentális rajzanimációban
Folklorisztikus ornamentika a rövidfilmekben
Százszor volt, hol nem volt: Magyar népmesék
Képzőművészeti inspiráció az ornamentális rajzanimációban
Az ornamentális rajzanimáció figuracentrikus változatai
Az ornamentális rajzanimáció tércentrikus változatai
Az egész estés ornamentális rajzanimációk
Neoszecessziós és folklorisztikus stilizáció: János vitéz, Háry János
Az „absztrakt mesefilm” paradoxona: Fehérlófia
Álmok a történelemről: Ének a csodaszarvasról, Az ember tragédiája

 

II. A stop-motion animáció formái
1. Bábanimáció: a történelmi iróniától a filozofikus kérdésekig
Kalandorok és kontárok: Imre István művei
Bohócfantázia és mesevilágok: Foky Ottó művei
Miniatűr emberiségdrámák: Cakó Ferenc művei
2. A tárgyanimáció változatai Foky Ottó és mások munkásságában
3. Pixillációs nosztalgia és karnevál: Suli-buli
4. A gyurmaanimáció emblematikus figurákra épülő sorozatai

 

III. Papírkivágásos és kollázsanimáció
1. Papírkivágásos animáció: elveszett pionírmunkák és sorozatanimációs
primátus
2. Kollázsanimáció
A kollázsanimáció mint divatos forma a0-as években
A kollázsanimáció radikális egyénítése Reisenbüchler Sándor életművében

 

IV. Festményanimáció
1. Táncot járó festék: Kovásznai György ornamentális festményanimációj
2. „Ecsettel előadott képek”: Gémes József narratív festményanimációja
3. Festményanimációs rövidfilmek az ezredfordulón

 

V. CGI-animáció
1. CGI-animációs haikuk: Tóth Pál művészete
2. Változatok a stilizációra a CGI-rövidfilmben
3. Űrutazás a CGI-animáció kozmoszában: Egon & Dönci

 

VI. Kombinált animációk
1. Az élőszereplős és az animációs filmkép keveredésétől az animáció formacsoportjainak keveredéséig
2. Dokumentarista törekvések a kombinált animációkban
Az anima verité: Kovásznai György doku-animációi
Riportalapú animációk Macskássy Kati és Szoboszlay Péter munkásságában
3. Kultikus korrajzok: Habfürdő, Nyócker!

 

ÖSSZEGZÉS
A magyar animációs film történetének totálképe
Tendenciák a magyar animációs filmben
A magyar animáció az animációs film világtérképén
Képek jegyzéke

Könyvrendelés
  • 3.000 2.000 Ft
    Házhozszállítással: 3.490 Ft
  •   Banki átutalással postai úton - 3.490 Ft
  • A megrendelt könyveket postai úton adjuk fel. A fizetendő összeg a postaköltség összegével 1.490 Ft növelt eladási ár (tehát összesen 3.490 Ft), melyet banki előreutalással kérünk kifizetni. A könyvet a pénz beérkezése után küldjük.
    Bankszámlaszám: Pompeji Alapítvány K&H Bank 10201006-50074868-00000000

Előző cikkszatira-borito-02Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban